UA-177212398-1
top of page

Depre potasiu în dieta keto/low-carb










De ce ar trebui să fii în căutarea alimentelor keto “prietenoase” bogate in potasiu?

Deoarece potasiul este un mineral esențial și un electrolit de care corpul tău are nevoie pentru multe procese, de la a echilibra fluidele din corp, până la funcționarea optimă a mușchilor.

Și din moment ce corpul tău nu poate produce potasiu de unul singur, este de datoria ta să mănânci alimentele potrivite pentru a-i da corpului ceea ce are nevoie.

Mulți oameni nu reușesc să atingă doza zilnică recomandată oricum- dar este crucial să iei în vedere acest mineral când ești în dieta ketogenică.

Iar aceasta e ușor de spus, dar greu de făcut.

Deși sunt o mulțime de mâncăruri bogate în potasiu pentru a atinge cota, sunt de fapt puține alegeri keto “prietenoase”.

Deci astăzi ne concentrăm pe potasiu și învățăm:


• Ce este potasiul

• 4 efecte benefice ale potasiului


Ce este potasiul?



Potasiul este al treilea dintre cele mai întâlnite minerale din corpul tău, dar și mai important, este unul dintre cei mai „mari” electroliți, incluzând sodiul și magneziul.

Electroliții sunt substanțe chimice importante de care celulele tale au nevoie pentru a funcționa. Aceștia reglează lichidul intracelular și echilibrul mineral din corp.

Electroliții au rol în:


• Contracțiile musculare

• Reglarea bătăilor inimii

• Reglarea temperaturii corpului

• Controlul vezicii urinare

• Producerea de energie

• Funcțiile neurologice


Potasiul este implicat în ceea ce noi cunoaștem ca “pompa sodiu-potasiu”.

Practic, această funcție ajută la scoaterea și introducerea diferitor substanțe în celule, care…


• Permit circulația sângelui

• Ajută la pomparea inmii

• Permit transmiterea mesajelor de-a lungul nervilor


Dar cum funcționează pompa sodiu-potasiu și de unde provine numele său?

Corpul tău are nevoie de aproximativ 4,700 mg de potasiu zilnic. Dar necesar este doar jumătate din sodiu (în jur de 1,500 mg).

Aici apar veștile proaste: majoritatea oamenilor au doza inversată.

Consumă prea multă sare și nu destul potasiu pentru a echilibra.

Deci când nivelul de sodiu este prea ridicat, sodiul este împins afară în timp ce potasiul este pompat în interior, de unde numele de pompa “sodiu-potasiu”.


Ai oare o deficiență de potasiu?


Nivelul scăzut de potasiu nu este de glumit.

Din moment ce potasiul este responsabil de modul în care celulele eliberează și creează energie, nervii, mușchii și celulele s-ar putea să nu funcționeze corespunzător- dacă măcar funcționează- când ai nivelul scăzut de potasiu.


Semnele deficienței de potasiu în dietă:

• Dureri de cap severe

• Oboseala fizică și mintală

• Iritabilitate

• Insomnie

• Palpitații

• Hipertensiune

• Deshidratare

• Inflamarea glandelor și a țesuturilor

• Constipație

• Crampe musculare

• Creștere în greutate

• Greață, balonare și dureri abdominale

Aceste efecte adverse pot fi îmbunătățite odată cu introducerea potasiului în dietă, dar câteodată nu e destul.

Corpurile sănătoase ar trebui să fie capabile să regleze nivelul de potasiu singure, dar unele situații medicale pot interveni în acest proces și să declanșeze o deficiență de potasiu:

• Niveluri ridicate de corticosteroizi

• Unele medicamente specifice (inhibitorii ACE)

• Diabet

• Boli ale rinichiului

• Alcoolismul

• Probleme intestinale ca și vomitatul, diareea și utilizarea de laxative sau diuretice, fiecare lipsind corpul de electoliți

• Activitate cardiacă intensă fără hidratare adecvată și electroliți necesari


Poți să ai prea mult potasiu în organism?

O supradoză de potasiu produs natural este foarte rară, cu excepția cazului în care ești în dializă, într-un tratament împotriva cancerului sau ai probleme la rinichi etc.

Dacă ai prea mult potasiu în sistem, cel mai probabil vei experimenta greață și vomitări. În cazurile severe, prea mult potasiu poate conduce la aritmie cardiacă.

Aceste probleme sunt rezultatul unei boli sau al consumului de sare de potasiu vs consumul de mâncăruri abundente în potasiu.



De ce trebuie să fii și mai atent la potasiu în keto?


Potasiul este unul dintre cele mai importante minerale de care ai nevoie în keto.

Aceasta este din cauză că odată ce începi să elimini carbohidrații din dietă, depozitele de glicogen vor dispărea repede.

Dar pentru fiecare gram de glicogen din corpul tău, sunt de asemenea trei grame de apă absorbite de acesta.

Deci odată ce începi să pierzi glicogen, corpul tău începe să elimine apă , iar de fiecare dată când urinezi pierzi și din electroliții extrem de importanți.

“Gripa keto” poate fi declanșată din cauza unui dezechilibru electrolitic.

Dacă nu înțelegi simptomele, poți avea impresia că dieta keto nu funcționează pentru tine când de fapt tu nu îți faci necesarul de electrolți în acea fereastră de obișnuire de a arde grăsimi în loc de carbohidrați.

Însă, sănătatea ta se va îmbunătăți observabil când atingi doza necesară de potasiu.



Beneficii ale potasiului


De ce merită să-ți faci timp și să fii atent la potasiu?

Aici sunt cinci beneficii minunate pe care le aduce potasiul:


1. Previne și tratează crampele musculare


Primul semn pe care oamenii îl obsrevă când corpurile lor urlă pentru mai mult potasiu (sau magneziu) sunt crampele musculare. Acestea sunt cauzate de obicei de pierderea de electroliți și minerale. Potasiul ajută la formarea proteinelor și a mușchilor. Deci când ai dieta bogată în potasiu, nu numai că mușchii tăi vor fi mai puternici, dar vor fi și mai puțin predispuși la crampe musculare.

Refă-ți cantitatea de electroliți după exercițiile sportive și durerile musculare se vor diminua drastic.

Potasiul poate ajuta chiar și cu durerile menstruale și sindromul premenstrual.


2. Susține sănătatea inimii și scade riscul unui atac cerebral


Nivelurile scăzute de potasiu au fost asociate cu

hipertensiunea, bolile cardiace și atacurile cerebrale.

Studiile făcute de Facultatea de Medicină de la Harvard arată că o dietă bogată în potasiu din sursele alimentelor integrale scad tensiunea arterială prin micșorarea efectelor sodiului, care poate mări tensiunea sângelui în concentrații mari.

Studiile arată că potasiul poate proteja arterele și vasele de sânge de cheaguri.

Cercetăriile arată de asemenea o conexiune între dietele bogate în potasiu și protecția împotriva atacurilor cerebrale.


3. Păstrați-vă oasele puternice


Cercetătorii au descoperit că oamenii care consumă mai mult

potasiu au o densitate mai mare a oaselor decât cei care nu ating doza recomandată.

Potasiul ajută corpul să aboarbă mai bine calciul, care ajută la întărirea oaselor.

În timpul unui studiu efectuat asupra a 266 femei în vârstă, cercetătorii au observat o legătură pozitivă între densitatea masei oaselor și consumul de potasiu, arătând că mâncarea bogată în potasiu joacă un rol important în prevenția osteoporozei.


4. Reduce riscul de a face pietre la rinichi


Pietrele la rinichi sunt niște minerale grele strânse

împreună care formeaza o mici “pietre” pe care o să le simți în spate și în tractul urinar. Acestea pot fi foarte dureroase iar șansele de a le avea sunt crescute dacă le-ai mai avut și înainte.

Deficiențele de potasiu sunt legate de creșterea pietrelor la rinichi.

Când ai o deficiență de potasiu, rinichii tăi vor elibera mai mult calciu, care cresc riscul de a dezvolta pietre.

Oricum, pietrele la rinichi pot fi evitate prin creșterea consumului din două motive:

• Pietrele la rinichi formate din calciu sunt un semn că urina ta este prea acidă și trebuie să fie echilibrată. Potasiul are un efect alcalin, care va crește pH-ul urinar creeând un mediu mai puțin plăcut pentru pietre.

• Potasiul se leagă de calciu, astfel calciul nu se mai poate lega de alte minerale care cauzează pietrele.




141 afișări0 comentarii

Comments


bottom of page